Нетрадыцыйныя тэхнікі малявання і іх роля ў развіцці дзяцей дашкольнага ўзросту
Нетрадыцыйныя тэхнікі малявання і іх роля ў развіцці дзяцей дашкольнага ўзросту, альбо як карысна заняць дзіця дома
- Што маецца на ўвазе пад словазлучэннем «нетрадыцыйнае маляванне»?
Нетрадыцыйнае маляванне – мастацтва адлюстроўваць, не грунтуючыся на традыцыі.
Дзеці з самага ранняга ўзросту спрабуюць адлюстраваць свае ўражанні аб навакольным свеце ў сваім выяўленчым творчасці.
Маляванне нетрадыцыйнымі спосабамі - займальная, зачаравальная дзейнасць, якая здзіўляе і захапляе дзяцей. Важную ролю ў развіцці дзіцяці адыгрывае развіваючае асяроддзе. Паважаныя бацькі, звярніце ўвагу на тое, колькі ў вас дома ёсць непатрэбных і ў той жа час цікавых рэчаў (зубная шчотка, расчоскі, паралон, коркі, пенапласт, шпулька нітак, свечкі і г. д.). Выйшлі пагуляць, прыгледзьцеся, колькі тут цікавага: палачкі, гузы, лісточкі, каменьчыкі, насенне раслін, пух дзьмухаўца, чартапалоху, таполі...
Усімі гэтымі прадметамі можна … маляваць!. Незвычайныя матэрыялы і арыгінальныя тэхнікі прыцягваюць дзяцей тым, што тут не прысутнічае слова «Нельга», можна маляваць чым хочаш і як хочаш, і нават можна прыдумаць сваю незвычайную тэхніку. Дзеці адчуваюць незабыўныя, станоўчыя эмоцыі, а па эмоцыях можна меркаваць пра настроі дзіцяці, аб тым, што яго радуе, што яго засмучае.
Маляванне з дзіцём з выкарыстаннем нетрадыцыйных тэхнік:
- Спрыяе здыманню дзіцячых страхаў;
- Развівае ўпэўненасць у сваіх сілах;
- Развівае прасторавае мысленне;
- Вучыць дзяцей свабодна выказваць сваю задуму;
- Падахвочвае дзяцей да творчых пошукаў і рашэнняў;
- Вучыць дзяцей працаваць з разнастайным матэрыялам;
- Развівае пачуццё кампазіцыі, рытму, каларыту, колераўспрыманне; пачуццё фактуры і аб'ёмнасці;
- Развівае дробную маторыку рук;
- Развівае творчыя здольнасці, уяўленне і палёт фантазіі;
- Падчас працы дзеці атрымліваюць эстэтычнае задавальненне.
Існуе шмат тэхнік нетрадыцыйнага малявання, іх незвычайнасць складаецца ў тым, што яны дазваляюць дзецям хутка дасягнуць жаданага выніку. Амаль усім дзецям цікава маляваць пальчыкамі, рабіць малюнак уласнай далонькай, ставіць на паперы кляксу чарнілам і атрымліваць пацешны малюнак. Дзіця любіць хутка дасягаць выніку ў сваёй працы.
Кляксаграфія
Яна заключаецца ў тым, каб навучыць дзяцей рабіць кляксы (чорныя і рознакаляровыя). Затым ужо 3-гадовае дзіця можа глядзець на іх і бачыць вобразы, прадметы або асобныя дэталі. "На што падобная твая або мая клякса?", "Каго ці што яна табе нагадвае?" - гэтыя пытанні вельмі карысныя, бо развіваюць мысленне і ўяўленне. Пасля гэтага, не прымушаючы дзіця, а паказваючы, рэкамендуем перайсці да наступнага этапу - абвядзенне ці дамалёўка кляксаў. У выніку можа атрымацца цэлы сюжэт.
Маляванне пальчыкамі
Сродкі выразнасці: пляма, кропка, кароткая лінія, колер. Матэрыялы: місачкі з гуашшу, шчыльная папера любога колеру, невялікія лісты, сурвэткі. Спосаб атрымання малюнка: дзіця апускае ў гуаш пальчык і наносіць кропкі, плямкі на паперу. На кожны пальчык набіраецца фарба рознага колеру. Пасля працы пальчыкі выціраюцца сурвэткай, затым гуаш лёгка змываецца.
Маляванне далонькай
Сродкі выразнасці: пляма, колер, фантастычны сілуэт. Матэрыялы: шырокія сподачак з гуашшу, пэндзаль, шчыльная папера любога колеру, лісты вялікага фармату, сурвэткі. Спосаб атрымання малюнка: дзіця апускае ў гуаш далоньку (увесь пэндзаль) або афарбоўвае яе з дапамогай пэндзліка (з 5ці гадоў) і робіць адбітак на паперы. Малююць і правай і левай рукамі, афарбаванымі рознымі кветкамі. Пасля работы рукі выціраюцца сурвэткай, затым гуаш лёгка змываецца.
Маляванне з сакрэтам ў тры пары рук
Бярэцца прамавугольны ліст паперы, 3 алоўкі. Дарослыя і дзіця дамаўляюцца: хто будзе маляваць першы, хто другі, хто трэці. Першы пачынае маляваць, а затым закрывае свой малюнак, захіліўшы лісточак зверху і пакінуўшы ледзь-ледзь, якуюсьці частку, для працягу (шыя, да прыкладу). Другі, не бачачы нічога, акрамя шыі, працягвае, натуральна, тулава, пакінуўшы бачнай толькі частку ног. Трэці заканчвае. Затым адкрываецца ўвесь лісток - і амаль заўсёды атрымліваецца смешна: ад неадпаведнасці прапорцый, каляровых гам.
Адбітак пакамячанай паперай
Сродкі выразнасці: пляма, фактура, колер. Матэрыялы: сподак альбо пластыкавая скрыначка, у якую ўкладзена штэмпельныя падушка з тонкага поролона, прапітаная гуашшу, шчыльная папера любога колеру і памеру, змятая папера. Спосаб атрымання малюнка: дзіця прыціскае скамечаную паперу да штемпельнай падушцкі з фарбай і наносіць адбітак на паперу. Каб атрымаць іншы колер, мяняюцца і сподак, і змятая папера.
Васковыя крэйды + акварэль
Сродкі выразнасці: колер, лінія, пляма, фактура. Матэрыялы: васковая крэйда, шчыльная белая папера, акварэль, пэндзлі. Спосаб атрымання малюнка: дзіця малюе васковымі крэйдамі на белай паперы. Затым зафарбоўвае ліст акварэллю ў адзін або некалькі фарбаў. Малюнак крэйдай застаецца не замаляваным.
Свечка + акварэль
Сродкі выразнасці: колер, лінія, пляма, фактура. Матэрыялы: свечка, шчыльная папера, акварэль, пэндзлі. Спосаб атрымання малюнка: дзіця малюе свечкай на паперы. Затым зафарбоўвае ліст акварэллю ў адзін або некалькі колераў. Малюнак свечкай застаецца белым.
Кропкавы малюнак
Дзецям падабаецца ўсё нетрадыцыйнае. Маляванне кропкамі ставіцца да незвычайным, у дадзеным выпадку, прыёмам. Для рэалізацыі можна ўзяць фламастар, аловак, паставіць яго перпендыкулярна да белага ліста паперы і пачаць маляваць. Але вось лепш за ўсё атрымліваюцца кропкавыя малюнкі фарбамі. Вось як гэта робіцца. Запалка, вычышчаная ад серы, туга заматываецца невялікім кавалачкам ваты і акунаецца ў густую фарбу. А далей прынцып нанясення кропак такі ж. Галоўнае, адразу ж зацікавіць дзіця.
Набрызг
Сродкі выразнасці: кропка, фактура. Матэрыялы: папера, гуаш, жорсткі пэндзаль, кавалак шчыльнага кардона або пластыка (5x5 гл). Спосаб атрымання малюнка: дзіця набірае фарбу на пэндзаль і ўдарае пэндзлем аб кардон, які трымае над паперай. Затым зафарбоўвае ліст акварэллю ў адзін або некалькі колераў. Фарба распырскваецца на паперу.
Адбіткі лісця
Сродкі выразнасці: фактура, колер. Матэрыялы: папера, гуаш, лісце розных дрэў (пажадана апалае), пэндзля. Спосаб атрымання малюнка: дзіця пакрывае лісток дрэва фарбамі розных колераў, затым прыкладвае яго афарбаваным бокам да паперы для атрымання адбітка. Кожны раз бярэцца новы лісток. Хвосцікі ў лісця можна дамаляваць пэндзлем.
Паралонавыя малюнкі
Чамусьці мы ўсё схільныя думаць, што, калі малюем фарбамі, то абавязкова і пэндзлікам. Далёка не заўсёды! На дапамогу можа прыйсці паралон. Раім зрабіць з яго самыя розныя разнастайныя маленькія геаметрычныя фігуркі, а затым прымацаваць іх тонкім дротам да палачкі або алоўка. Прылада працы ўжо гатовая. Цяпер яе можна абмакнуць у фарбу і метадам штампаў маляваць чырвоныя прамавугульнікі, зялёныя квадраты (увесь паралон у адрозненне ад ваты добра мыецца). Спачатку дзеці хаатычна будуць маляваць геаметрычныя фігуры. А затым прапануеце зрабіць з іх простыя арнаменты - спачатку з аднаго віду фігур, затым з двух, трох.